Stadiul la zi al proiectului Aeroportului Internațional Brașov – Ghimbav cu toate componentele sale, atât infrastructura aeroportuară, cât și serviciile de navigație aeriană, precum și demersurile pe care administrația județeană le desfășoară pentru realizarea celui mai important obiectiv de investiții din județul Brașov au fost prezentate astăzi, într-o conferință de presă, de Adrian-Ioan Veștea, președintele Consiliului Județean Brașov, și de Alexandru Anghel, șeful Compartimentului Monitorizare și Implementare a Proiectului Aeroportului Internațional Brașov-Ghimbav (AIBG).
Pregătirea infrastructurii serviciilor de navigație aeriană
O componentă esențială în cadrul viitorului aeroport o reprezintă serviciile de navigație aeriană, ele urmând să fie definite pe baza unui studiu de fezabilitate extrem de complex. Acest studiu va releva inclusiv varianta optimă de turn de control care va fi realizată la Ghimbav. Anul trecut, președintele CJ Brașov Adrian-Ioan Veștea a solicitat prin intermediul Ministerului Transporturilor expertiza EUROCONTROL (Organizația Europeană pentru Siguranța Navigației Aeriene), în vederea identificării variantei optime pentru soluția de turn de control care să opereze Aeroportul Internațional Brașov – Ghimbav. În urma analizei comparative între cele două posibile soluții (turn clasic versus turn virtual) pentru serviciile de navigație aeriană, analiză pe care EUROCONTROL a realizat-o în colaborare cu ROMATSA ținând cont de condițiile specifice ale Aeroportului Brașov, s-au desprins mai multe concluzii care au fost comunicate Consiliului Județean. Astfel, „rezultatele analizei arată că soluția de turn de control virtual asigură maximum de flexibilitate și eficiență”, după cum se precizează în documentul primit de administrația județeană în data de 14 mai 2019. Trebuie spus că sprijinul acordat de EUROCONTROL în mod gratuit autorităților CJ Brașov reprezintă o premieră pentru România, având în vedere că este vorba despre singurul aeroport care se construiește de la zero în lume, în momentul de față.
Ce va include studiul de fezabilitate pentru serviciile de navigație aeriană
„Pe baza raportului transmis de specialiștii EUROCONTROL, am definitivat cerințele caietului de sarcini pentru întocmirea studiului de fezabilitate privind definirea serviciilor de navigație aeriană. În data de 5 iunie 2019, cerințele au fost discutate cu grupul de lucru special desemnat pe baza protocolului de colaborare încheiat între Județul Brașov și ROMATSA pentru a analiza aspectele tehnice ale documentației. Caietul de sarcini cuprinde elementele componente ale funcționării serviciilor de trafic și dirijare, respectiv: definirea tipurilor de instrumente de aterizare și modul de amplasare a acestora; definirea caracteristicilor tehnice ale echipamentelor de comunicații sol-aer și de meteorologie; geometria spațiului aerian; studiul de acoperire de semnal pentru diferitele echipamente incluse în sistemul de navigație aeriană, în vederea stabilirii modului lor de amplasare și caracteristicilor tehnice; procedurile de zbor pentru decolare, aterizare și aterizare întreruptă; informarea aeronautică; integrarea tuturor sistemelor în sistemul național și internațional de comunicații aeronautice; stabilirea soluției pentru turnul de control”, a explicat Alexandru Anghel, coordonatorul proiectului AIBG. Așadar, în urma elaborării studiului de fezabilitate, cu o valoare estimată la 840.000 de lei și care va fi gata în maximum 90 de zile, va fi identificată și recomandată soluția tehnică pentru serviciile de trafic aerian (ANS), din care face parte și turnul de control al viitorului aeroport. În perioada următoare, caietul de sarcini va fi încărcat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice. Alexandru Anghel a menționat că există posibilitatea rambursării din fonduri europene a sumelor pe care CJ Brașov le va investi în achiziționarea tuturor echipamentelor aferente serviciilor de navigație aeriană.
Achiziția proiectării și construirii Terminalului de Pasageri